הסוד של מעוז צור

הסיפור מאחורי השיר

?גם אוהבים את מעוז צור

.בין אם מישראל, ארה"ב או אירופה, יהודים מכל העולם אוהבים לשיר את מעוז צור - ללא ספק זהו השיר המועדף בין שירי חנוכה

?מאיפה המשיכה האוניברסלית של השיר הזה

:ייתכן שהסיבה נעוצה במילים המרגשות, למשל

מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי לְךָ נָאֶה לְשַׁבֵּחַ

תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ

.אין ספק, השפה העשירה מחדדת את יופיו של השיר. המילים מעוררות בנו גאווה כשאנחנו שרים סביב נרות החנוכה הבוער

.אולי קיסמו של השיר גם קשור בלחן החגיגי והקליט [א] , בגללו כמעט בלתי אפשרי לשיר את המזמור הזה בשקט

 

?אבל מוכר לך הסיפור מאחורי השיר הזה

?רבים מאיתנו יוכלו לדקלם בקלות את הבית הראשון. אבל איך מתחיל השני

?והאם ידעתם שמעוז צור מורכב משישה בתים? או גם שהבית האחרון צונזר במשך מאות שנים

 

?אז במה בעצם עוסק השיר הזה – ומה הוביל להצנעת התוכן שלו

!בואו נבדוק

הבית הראשון הוא מעין מבוא למזמור. אף כי הוא קשור באופן חופשי לנושא החנוכה, הבית מהווה תחינה. התפילה הנרגשת קוראת לה' לחדש את עבודת המשכן בירושלים ומבקשת ממנו לנקום בכל מי שפוגע בעם היהודי

:הבתים הבאים מתמקדים כל אחד באויב היסטורי מיוחד

.הבית השני עוסק בעבדות תחת פרעה במצרים

.השלישי בחורבן בית המקדש הראשון על ידי הבבלים

.הרביעי בניסיונו של המן להשמיד את העם היהודי בממלכת פרס

.והחמישי באיום היוונים ובנס החנוכה

:ואז מגיע הבית השישי

חֲשׂוֹף זְרוֹעַ קָדְשֶׁךָ וְקָרֵב קֵץ הַיְשׁוּעָה

נְקֹם נִקְמַת דַּם עֲבָדֶיךָ מֵאֻמָּה הָרְשָׁעָה

כִּי אָרְכָה לָנוּ הַשָּׁעָה וְאֵין קֵץ לִימֵי הָרָעָה

דְּחֵה אַדְמוֹן בְּצֵל צַלְמוֹן, הָקֵם לָנוּ רוֹעֶה שִׁבְעָה


?על מה בכלל מדובר פה

:קריאת הפשט בלבד לא תועיל לנו כאן. אבל שתי מילים מספקות לנו רמזים חשובים

אדמון וצלמון

:ובכן

.המילה אדמון מתייחסת לממלכת אדום הקדומה

.המילה צלמון מתייחסת לצלם, וענינה תמונות או חפצים המשמשים לעבודת אלילים

מכיוון שברור שהמזמור נכתב בסדר כרונולוגי, הבית האחרון אינו יכול להתייחס לממלכת אדום הקדומה. צאצאיו של עשיו מעולם לא שעבדו או כבשו את
.[עם ישראללמעשה, אדמון וצלמון הן מעין "מילות קוד" מקובלות לנצרות בספרות הרבנית

בדיוק כמו שהבתים הקודמים שיבחו את ה' על ניצחונו את אויבי ישראל , כך הבית השישי מבטא את התקווה לגאולה מהאויב הנוכחי. ובזמן כתיבת
הפיוט הזה, במאה ה -13, הצורר היה הנצרות האירופית

.אף על פי שנשכח על ידי רוב העם היהודי בימינו, הבית האחרון של מעוז צור הוא תפילה "מוסווית" להשמדת הנצרות


?מְשׁוּנֶה? מַפתִיעַ

.איך מסתיים מזמור חג יהודי נחמד בקריאה לנקמה אלוהית?! לכך יש הסבר מתקבל על הדעת

.כאשר המזמור נכתב, בימי הביניים, קהילות יהודיות רבות באירופה סבלו מרדיפות קשות. באופן טרגי, רבים מהפורעים טענו שהם חסידיו של ישוע
ייתכן שהסופר האלמוני של מעוז צור היה עד לשריפות של בתי כנסת. אף נורא מזה, קהילות יהודיות שלמות נטבחו כשצלבנים עברו שם במסעם הטמא
.לארץ הקודש

.הבזיון שנקרא אנטישמיות "נוצרית "נמשך לאורך מאות השנים: גירושים, פוגרומים, ולבסוף זוועות השואה במאה הקודמת


?אבל: האם אנטישמיות עולה בקנה אחד עם תורתו של ישוע

.בגלל פרקים אפלים בהיסטוריה שחזרו ונשנו, יהודים רבים סוברים שהאנטישמיות הינה פרי של תורתו של ישוע
:אך ישנם שלושה גורמים שכדאי לקחת בחשבון


. “א. ישוע גינה בחריפות את "החיים בחרב

”!כאשר תלמידיו לקחו את החרב כדי להגן עליו, ישוע אסר עליהם להגיב באלימות: "השב את חרבך אל מקומה, כי כל האוחזים בחרב, בחרב יאבדו
(מתי כ"ו נ”ב)

?אם כך, עד כמה יתנגד ישוע לרצח בשמו


.ב. הדגש של ישוע על אהבה - במיוחד אהבה לאויביך

(’ישוע לימד ששתי המצוות הגדולות הן " ואהבת את ה' אלהיך" ו" ואהבת לרעך כמוך". (מתי כ"ב ל”ו - מ

(עוד הוא לימד: "שמעתם כי נאמר 'אהב את רעך ושנא את אויבך'. ואני אומר לכם, אהבו את אויביכם והתפללו בעד רודפיכם. " (מתי ה' מ”ג - מ”ד


.ג. חמלתו של ישוע, במיוחד כלפי ישראל

“.כשישוע ראה את המוני ישראל מולו "... נתמלא רחמים עליהם, שכן היו יגעים ונדחים כצאן אשר אין להם רועה
(מתי ט' ל”ו; השווה עם מלכים א' כ"ב י”ז)

(בתחילת שירותו הוא הקדיש את זמנו לבשר את בשורת ה' אך ורק לעמו (מתי ט”ו כ”ד

?אם חסידיו של ישוע היו נשארים נאמנים לתורתו הברורה של ישוע, כיצד היו יכולים להפגין שנאה כזו כלפי עמו

.“למעשה, ישוע אף שאל כמה מאלה שטענו כי הם הולכים אחריו, "...למה אתם קוראים לי 'אדוני, אדוני', ואינכם עושים את אשר אני אומר
(לוקס ו' מ”ו)
אהבה אמורה להיות המאפיין המזהה של תלמידיו. (יוחנן י"ג ל”ה) חסידיו האמיתיים של ישוע חייבים לדחות אנטישמיות ללא סייג

?אם זה נכון, היכן המקרים ההפוכים של חסידי ישוע שאוהבים את העם היהודי

לשמחתנו, ישנן לנו דוגמאות למאמינים בישוע לאורך ההיסטוריה שהפגינו אהבה אמיתית לעם היהודי. חלקם תמכו ביהודים בעת צורך. אחרים סייעו לעם היהודי בתקופות רדיפה, תוך סיכון חייהם.
([ראה דוגמאות בהערת שוליים )


מעוז צור ישועתי

.כמאמינים בישוע, משיח ישראל, אנו מתפללים לה', "חשוף זרוע קדשך וקרב קץ הישועה" עבור העם היהודי

בהכרתנו את אהבתו העמוקה והנאמנה של מושיענו לישראל, אנו מצפים בכליון עינים ליום בו יכונעו אויביו של ה'. בממלכת הצדק של משיח, האנטישמיות תושמד לחלוטין. ואנו נחווה את השלווה והשמחה שכל לב אנושי מייחל להם
(עובדיה א' כ”א)

[.הערה: גלול מטה למילים מלאות למעוז צור והערות שוליים למאמר זה]


מעוז צור


מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי לְךָ נָאֶה לְשַׁבֵּחַ

תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ

לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ מִצָּר הַמְנַבֵּחַ

אָז אֶגְמוֹר בְּשִׁיר מִזְמוֹר חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ



רָעוֹת שָׂבְעָה נַפְשִׁי בְּיָגוֹן כֹּחִי כִּלָה

חַיַּי מָרְרוּ בְּקוֹשִׁי בְּשִׁעְבּוּד מַלְכוּת עֶגְלָה

וּבְיָדוֹ הַגְּדוֹלָה הוֹצִיא אֶת הַסְּגֻלָּה

חֵיל פַּרְעֹה וְכָל זַרְעוֹ יָרְדוּ כְאֶבֶן בִּמְצוּלָה


דְּבִיר קָדְשׁוֹ הֱבִיאַנִי, וְגַם שָׁם לֹא שָׁקַטְתִּי

וּבָא נוֹגֵשׂ וְהִגְלַנִי, כִּי זָרִים עָבַדְתִּי

וְיֵין רַעַל מָסַכְתִּי, כִּמְעַט שֶׁעָבַרְתִּי

קֵץ בָּבֶל זְרֻבָּבֶל, לְקֵץ שִׁבְעִים נוֹשַׁעְתִּי



כְּרוֹת קוֹמַת בְּרוֹשׁ, בִּקֵּשׁ אֲגָגִי בֶּן הַמְּדָתָא

וְנִהְיָתָה לוֹ לְפַח וּלְמוֹקֵשׁ, וְגַאֲוָתוֹ נִשְׁבָּתָה

רֹאשׁ יְמִינִי נִשֵּׂאתָ, וְאוֹיֵב שְׁמוֹ מָחִיתָ

רֹב בָּנָיו וְקִנְיָנָיו עַל הָעֵץ תָּלִיתָ


יְוָנִים נִקְבְּצוּ עָלַי, אֲזַי בִּימֵי חַשְׁמַנִּים

וּפָרְצוּ חוֹמוֹת מִגְדָּלַי, וְטִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים

וּמִנּוֹתַר קַנְקַנִּים נַעֲשָׂה נֵס לַשּׁוֹשַׁנִּים

בְּנֵי בִינָה יְמֵי שְׁמוֹנָה קָבְעוּ שִׁיר וּרְנָנִים


חֲשׂוֹף זְרוֹעַ קָדְשֶׁךָ וְקָרֵב קֵץ הַיְשׁוּעָה

נְקֹם נִקְמַת עֲבָדֶיךָ מֵאֻמָּה הָרְשָׁעָה

כִּי אָרְכָה הַשָּׁעָה וְאֵין קֵץ לִימֵי הָרָעָה

דְּחֵה אַדְמוֹן בְּצֵל צַלְמוֹן הָקֵם לָנוּ רוֹעִים שִׁבְעָה


.א] מרבה האירוניה הלחן כנראה הושר לראשונה כמזמור גרמני נוצרי]

.ב] ראה אברבנאל על ישעיהו ל"ה]
https://www.sefaria.org/Abarbanel_on_Isaiah.35.10?vhe=Abarbanel,_Tel_Aviv_1960&lang=bi
”גם יצחק מלמד, "מעוז צור ו"סוף הנצרות
TheTorah.com (2016)
https://www.thetorah.com/article/maoz-tzur-and-the-end-of-christianity

ג] מהלך מסעי הצלב, מאמינים בישוע בקלן, גרמניה, הגנו על שכניהם היהודים, לאחר שפרצה אלימות בראשית חג השבועות. הרוב המכריע של]
יהודי קלן שרד משום שמאמינים מקומיים בישוע נתנו להם מקלט בבתיהם, מפני הצלבנים

(Elukin, Jonathan (2007). Living Together, Living Apart: Rethinking Jewish-Christian Relations in the Middle Ages. Princeton: Princeton University Press. p. 81.)

כך גם, במאה ה-19, כאשר העלילו עלילות דם כנגד קהילות יהודיות, קמו חסידי ישוע להגן על העם היהודי מפני האשמות אלה. מקרה מפורסם הוא של ד"ר פרנץ דליטש שהצהרת ההגנה שלו תרמה במידה רבה לביטול האישומים נגד יהודים העיירה טישה-אסזלר בהונגריה, ששוחררו אז. (משכן 1991/1 גיליון 14, עמ '15-30).

    במהלך השואה, מאמיני ישוע רבים סיכנו ואף הקריבו את חייהם כדי להגן על חיי העם היהודי. דוגמה בולטת היא משפחת טן-בום ההולנדית, שהגנה על יהודים רבים בזמן המלחמה; ראה
https://www.corrietenboom.com/en/information/the-history-of-the-museum.

כמו כן, הכפר הצרפתי ויוואראיס-ליניונט שהיווה מקלט בטוח ליהודים רבים;
What A Town That Saved Thousands in the Holocaust Can Teach | Time

Previous
Previous

כמה מצוות צריך לעשות כדי להחשב מענטש